محمد مهدى ملايرى

299

تاريخ و فرهنگ ايران ( فارسى )

دربارهء شيوهء رسم الخط فارسى دوستى فاضل و ارجمند نسخه‌اى از دفترچه شيوهء رسم الخط فارسى را كه به تصويب شوراى عالى فرهنگ رسيده و به وسيله اداره كل مطالعات و برنامه‌هاى وزارت فرهنگ به چاپ رسيده و بنا شده كه در همهء كتابهاى درسى به كار رود و شيوهء عمومى خط فارسى باشد به ما ارزانى داشته و خواسته‌اند نظر خود را دربارهء آن بنويسيم . آقاى مصطفى مقربى هديه‌كننده و نويسندهء دانشمند اين دفترچه دربارهء تاريخچهء آن نوشته‌اند : « آنچه را در اين جزوه ملاحظه مىفرماييد نخست در سال 1339 در مجلهء سخن پيشنهاد كردم ، سپس در جلسه‌اى كه در ارديبهشت سال 42 براى بحث دربارهء تدريس فارسى در مدارس تشكيل شد همين پيشنهادها در كميسيون رسم الخط آن مورد بحث قرار گرفت و عينا تصويب شد ، بعدا مجلهء آموزش و پرورش آنها را براى اطلاع و انتقاد ارباب نظر چاپ كرد و كمى بعد آن‌ها را شوراى عالى فرهنگ از تصويب گذرانيد . » ، و دربارهء اصل شيوه نيز اين توضيحات را اضافه كرده‌اند : « البته من از خود چيزى نياورده‌ام ، فقط به دلايل منطقى و دستورى و تعليمى از ميان آنچه در اين هزار و سىصد سال معمول بوده يكى را برگزيده‌ام تا كار اين‌همه كسانىكه در اين روزگار بايد باسواد شوند آسانتر گردد و كلمهء واحد در همه‌جاى كشور به صورت واحد نوشته شود و توليد تشتت و هرج‌ومرج نكند ، زيرا هيچ زبانى حتى زبان عربى كه